Atlantyk, fado, azulejos i kreatywna edukacja! Drukuj
czwartek, 16 maja 2019 08:32

59203976 1523415914456653 4777299480619778048 n

18 nauczycieli naszej szkoły wzięło udział w  międzynarodowym szkoleniu w Portugalii finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Głównym motywem  szkolenia były nowoczesność i innowacyjność. Celem  kursu było zapoznanie uczestników mobilności z narzędziami  i metodami pozwalającymi na  odejście od schematów nauczania opartych na kredzie i tablicy na rzecz kształcenia aktywizującego, wyzwalającego samodzielność i inicjatywę w dostrzeganiu, formułowaniu i rozwiązywaniu problemów.

 

Szkolenie odbyło się w trzech sekcjach:
1). „ICT as a tool for intercultural and media education”  - ICT jako narzędzie edukacji kulturowej  i medialnej - dla nauczycieli języków obcych i geografii,
2). “Digital media in intercultural education” -  Media cyfrowe w edukacji międzykulturowej - dla nauczycieli dla nauczycieli muzyki, historii, wychowania fizycznego, języków włoskiego i francuskiego,
3). “Stimulating creativity and innovation” - Pobudzanie kreatywności i innowacji  - dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, szkoły podstawowej i kadry kierowniczej.
W każdej sekcji nauczyciele pracowali w grupach międzynarodowych. Ogromnym wyzwaniem stało się dla nas praktyczne wykorzystanie umiejętności językowych zdobytych na kilka miesięcy przed wyjazdem. Musieliśmy pokonać zarówno nieśmiałość, jak i barierę językową.
Na kursach poruszone zostały takie zagadnienia jak: komputer jako narzędzie  w nauczaniu i uczeniu się, rozumienie kultury w czasach globalizacji, zarządzanie różnorodnością kulturową w edukacji, kreatywność i innowacja w klasie, aktywne strategie uczenia się wzmacniające umiejętności cyfrowe, koncepcja Future Classroom, Flipped Classroom - metoda odwróconej klasy, koncepcja  edukacyjna STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Math czyli podejście interdyscyplinarne zachęcające  do eksperymentowania), holistyczne podejście do edukacji, poznanie i praktyczne wykorzystanie takich narzędzi jak: Mentimeter, Kahoot, SurvayMonkey, ActiveInspire, Socrative, Popplet, QR codes, Canva i innych.
W ramach szkolenia odwiedziliśmy szkołę Quinta do Conde,  która rzuca wyzwanie tradycyjnemu pojęciu edukacji i powszechnemu na świecie modelowi uczenia.  Samoświadomość i doświadczenie są kluczowe w procesie uczenia, skoncentrowane wokół uczącego się, na jego cechach i przejściu z heteronomii do autonomii.  W tym innowacyjnym modelu szkoły nie ma podziału na klasy czy grupy, uczniowie pracują realizując projekty interdyscyplinarne. W ten sposób, przechodząc przez różne etapy uczą się szacunku do innych oraz wartości samodzielności w trakcie procesu nauki.  To wszystko dzieje się  z pomocą i wiedzą nauczycieli - tutorów.
Uczniowie mają tu możliwość pracy w specjalnie przygotowanej sali zwanej Future Classroom. Sala ta podzielona jest na sześć różnych stref. Każda z nich wyodrębnia charakterystyczne obszary uczenia się i nauczania oznaczona jest innym kolorem. Pierwszą strefą jest strefa badawcza - Investigate. Strefa tworzenia - Create pozwala uczniom planować, projektować i tworzyć własne prace.
Do prezentacji swoich prac uczniowie potrzebują innego zestawu narzędzi, które znajdują się w strefie prezentacji Present. W strefie interakcji Interackt  nauka obejmuje zarówno aktywne zaangażowanie nauczycieli, jak i uczniów. W strefie wymiany Exchange uczniowie uczą się komunikacji i współpracy z innymi.  Strefa rozwoju Develop to przestrzeń do autorefleksji i nieformalnej nauki. Uczniowie mogą pracować samodzielnie w swoim własnym tempie, zarówno w szkole, jak i w domu.  Future Classroom  pozwala zmieniać tradycyjne sale lekcyjne i wspierać wprowadzanie nowych stylów uczenia się i nauczania przy pomocy nowoczesnych technologii. Elastyczne, przenośne meble wspierają tę koncepcję.  

Mieliśmy również okazję poznać najpiękniejsze miejsca Portugalii.  Pierwszym z nich była Sesimbra  - rybacka miejscowość słynąca z czarnego miecznika, tuńczyka i dorady. To właśnie tu, nad  brzegiem oceanu znajdował się nasz hotel. Zwiedziliśmy również Sintrę - wspaniałe portugalskie miasteczko, położone wśród wzgórz Serra de Sintra pełne pałaców i ogrodów.
Lizbona oczarowała nas Klasztorem Hieronimitów. To arcydzieło sztuki manuelińskiej z XVI w. z bogato zdobionymi portalami, krużgankami i sklepieniami oraz refektarzem, wyłożonym świetnie zachowanymi płytkami azulejos. Santa Maria de Belém – zachodnia dzielnica Lizbony, położona w pobliżu ujścia Tagu do Oceanu Atlantyckiego, wieża Belém, strzegąca przed wiekami wejścia do portu również przykuły naszą uwagę. Wieża jest symbolem najlepszego w dziejach Portugalii wieku Wielkich Odkryć Geograficznych i ówczesnej potęgi militarnej państwa. Historyczne znaczenie podróży portugalskich żeglarzy i odkryć geograficznych przypomina  stojący na nabrzeżu pomnik w kształcie dziobu statku, na którym przedstawieni są wszyscy główni bohaterowie tych odkryć jak Henryk Żeglarz, Vasco da Gamę czy Magellan. Będąc w Portugalii trzeba skosztować oryginalne Pasteis de Belém, najpopularniejsze portugalskie ciasteczka. Są to delikatne, kruche ciastka w kształcie babeczek To właśnie w dzielnicy Belem narodziły się te słynne ciasteczka/babeczki,  a fabryka je produkująca, ulokowana jest tuż obok Klasztoru Hieronimitów, i sprzedaje ciasteczka Pasteis de Belem od 1837 roku.
W najstarszej lizbońskiej dzielnicy Alfamie, w jednej z tawern mogliśmy posłuchać fado – miejscowej odmiany bluesa. W swoich interpretacjach   wykonawcy nadają utworom niesłychany ładunek emocjonalny. Zauroczyliśmy się również małą wioską rybacką Nazare, która jest znana na całym świecie z pięknej plaży i największych fal. Byliśmy również w Fatimie – miejscu kultu Maryjnego, gdzie mogliśmy oddać się refleksji.
Cabo da Roca – najdalej wysunięty na zachód przylądek Europy przeraził i zachwycił nas jednocześnie.  Dziki, skalisty przylądek ma wysokość około 150 metrów. Znajduje się tam latarnia morska i platforma widokowa, z krzyżem i wyrytymi współrzędnymi geograficznymi. Ostatnim miasteczkiem, które mieliśmy okazje zobaczyć, było Obidos. Jest to maleńkie, zwarte miasteczko, które zachwyca od pierwszego kroku po przekroczeniu murów. Uliczki skąpane w kwiatach, budynki pomalowane w kolorach żółtym, niebieskim i białym, sklepiki, restauracje, kościoły i zamek.

Dlaczego było warto wziąć udział w mobilności?

Niewątpliwą wartością jest zmierzenie się z własnymi słabościami i obawami, nabycie umiejętności komunikacji  i współpracy w środowisku zróżnicowanym pod względem językowym i kulturowym, pogłębienie u wszystkich odbiorców projektu postaw otwartości, szacunku i tolerancji dla innych osób.

Anna Chabińska-Węgrecka
Koordynator projektu

59203976 1523415914456653 4777299480619778048 n DSC 0039
Portugalia jedzenie Portugalia kurs
Portugalia uczestnicy Portugalia kurs