baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Egzaminy gimnazjalne Informacja o dostosowaniu
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Drukuj Email
inne - Z życia szkoły

DOSTOSOWANIE
WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU
GIMNAZJALNEGO

•    Dostosowanie formy egzaminu gimnazjalnego polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających

•    Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego polega między innymi na:

a. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
b. zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
c. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
d. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu gimnazjalnego
e. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości  psychofizyczne ucznia
f. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu gimnazjalnego nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych

UCZNIOWIE UPRAWNIENI DO DOSTOSOWANIA:

•    posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność

•    posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
•    posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

•    chory lub niesprawny czasowo – na podstawie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia

•    posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią
•    który w bieżącym roku szkolnym był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na:
a. trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
b. zaburzenia komunikacji językowej
c. sytuację kryzysową lub traumatyczną

•    cudzoziemiec, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię przedkłada się do dyrektora szkoły do 15 października.
 
   W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.

Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel jest zobowiązany do zapoznania uczniów i ich rodziców z możliwymi sposobami dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego nie później niż do 28 września.
Rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego dla danego ucznia lub absolwenta.

W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia lub absolwenta do egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, nieujętych w komunikacie OKE.

Do 20 listopada dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia lub absolwenta o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.

Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń składa oświadczenie o korzystaniu albo nie korzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania, nie później niż do 23 listopada.
 
    Jeżeli konieczność dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego wystąpi po 30 listopada dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje niezwłocznie na piśmie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie lub sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego.

Informacje, które zostały podane są zawarte w komunikacie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, na stronie www.oke.krakow.pl