baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Z życia szkoły Analiza Ankiet dotyczących Bezpieczeństwa w szkole
Analiza Ankiet dotyczących Bezpieczeństwa w szkole Drukuj Email
 ANALIZA ANKIET NAUCZYCIELI

Przebadano 52 nauczycieli.
Na pierwsze pytanie „Czy był/a Pan/Pani świadkiem przemocy w szkole? – (57%) nauczycieli odpowiedziało twierdząco.
Na pytanie o rodzaj przemocy, na pierwszym miejscu wymieniono przemoc psychiczna (68%), następnie fizyczną (56%).
Wszyscy nauczyciele reagowali na przemoc i w pierwszej kolejności informowali o zdarzeniu wychowawcę (72%), następnie pedagoga (56%),  rodziców (52%), dyrektora (29%), w nielicznych przypadkach policję.
Wiedzą jak zakończyła się sprawa – (49%) nauczycieli uczestniczyła w czynnościach od początku do końca, (51%)  - po zgłoszeniu zdarzeniu nie brała udziału w czynnościach.
Na pytanie „Czy rozmawia Pan/Pani z uczniami o przemocy? – (89%) nauczycieli odpowiedziało twierdząco, że rozmawia na w/w temat najczęściej podczas lekcji wychowawczych.
Wszyscy nauczycieli uważają, że w szkole jest bezpiecznie, wszyscy również czuja się bezpiecznie. Uważają, że za przemoc występującą w szkole odpowiadają przede wszystkim: nauczyciele, dyrektor, rodzice i uczniowie.

Reasumując, wszyscy nauczyciele czują się w szkole bezpiecznie. W przeważającej większości rozmawiają z uczniami na temat przemocy (89%). Wszyscy nauczyciele reagują na przemoc i informują o zdarzeniu odpowiednie osoby.
 

 ANALIZA ANKIET RODZICÓW

W badaniu ankietowym wzięło udział 236 rodziców.
Na pytanie „Czy Pana/Pani dziecko było ofiarą przemocy” – twierdząco odpowiedziało (10%) rodziców.
Występująca przemoc była fizyczna (41%) i psychiczna (75%).
Najczęściej zdarzenie miało miejsce  w szkole – (75%) i sprawca był znany uczniowi – (91%).
O zdarzeniu (87,5%) rodziców powiadomiło nauczyciela lub pedagoga oraz dyrekcje szkoły (12,5%).
W przypadku (12,5 %) nie powiadomiono nikogo ze względu na potraktowanie zdarzenia jako jednorazowego wybryku.
Rodzice uważają, że (25%) sprawców poniosło konsekwencje za swój czyn, (20%) nie poniosło konsekwencji, a (37,5%) nie wiadomo czy poniosło konsekwencje.
(96%) rodziców uważa, że szkoła jest bezpieczna, a za przemoc w szkole odpowiedzialni są wszyscy.
Rodzice uważają, że za przemoc odpowiedzialni są:
- uczniowie stosujący przemoc, bez autorytetów,
- nauczyciele, którzy nie wyciągają konsekwencji z zachowań uczniów, słabo wypełniają swoje obowiązki podczas dyżuru na przerwach,
- rodzice popełniający błędy wychowawcze,
- pracownicy szkoły,
Na pytanie „Co Pan/Pani proponuje uczynić, by w szkole dziecka i jej okolicy było bezpiecznie”, rodzice proponują:
- więcej opieki na korytarzach, lepsza kontrola, szybsze reagowanie,
- większe zainteresowanie ze strony nauczycieli,
- starać się, aby atmosfera w szkole była przyjazna,
- częstsze spotkania z policjantem,
- zwiększenie zajęć dodatkowych, kółka zainteresowań, szkoła musi być ciekawa,
- większa dyscyplina, konsekwencje za łamanie regulaminu,
- więcej zajęć wychowawczych na temat przemocy,
- zatrudnić ochronę,
- monitoring,
    
Reasumując, rodzice uważają szkołę za bezpieczną, ale proponują wzmocnić opiekę na korytarzach podczas przerw, ponieważ w szkole wśród uczniów najczęściej dochodzi do sytuacji niebezpiecznych.

ANALIZA ANKIET UCZNIÓW

  • SZKOŁA PODSTAWOWA

W badaniu ankietowym brało udział 146 uczniów. Odpowiadali na 11 pytań ankietowych.
Na pierwsze pytanie ”Czy byłeś ofiarą przemocy w szkole lub jej okolicy”? – twierdząco odpowiedziało (44,5%) uczniów.
W drugim pytaniu dotyczącym formy przemocy  uczniowie zaznaczali najczęściej : przezywanie (69%), wyśmiewanie (67%), zaczepianie (41,5%), szturchanie i kopanie (po 27,5%), zabieranie jedzenia (21,5%), niszczenie rzeczy (20%), straszenie pobiciem ( 17%), pobicie (14%), kradzieże i wymuszanie pieniędzy (7,6%), jeden uczeń wymienił – oblewanie wodą.
Na pytanie czy powiadomiłeś kogoś o przemocy twierdząco odpowiedziało (57%) uczniów. Zaufaniem najczęściej uczniowie obdarzali: koleżankę, kolegę (29%), rodziców (27,6%), nauczyciela (21,5%), , rodzeństwo (9%), pedagoga (4,6%).
Na miejsce, w którym doszło do przemocy wskazywano: szkołę (86%), na boisku szkolnym (10,7%), na osiedlu, na którym znajduje się szkoła i w drodze do szkoły lub ze szkoły (6%), w parku przy Twojej szkole (4,6%).
Drugą część ankiety stanowiły pytania o to, czy ktoś był świadkiem przemocy w szkole lub okolicy: (53%) uczniów odpowiedział twierdząco.
Na miejsce zdarzenia wskazywano: korytarz (43%), klasę w czasie przerwy (28,7%), szatnia (21%), placyk (13%), toaleta (9%).
Na pytanie: "Jak często dzieje się coś złego w szkole?”(50%) uczniów odpowiedziało, że rzadko, (21%) – bardzo rzadko, (22%) – często, (7%) – bardzo często.
Jako czas występowania zjawiska  wskazywano: podczas przerwy (61%), po lekcjach (26%), w czasie porannych zajęć (8%), w czasie popołudniowych zajęć (8%),
Bezpiecznie w szkole czuje się (78%) uczniów szkoły podstawowej.
Według uczniów, aby zapobiec zjawisku przemocy, powinno się:
- częściej organizować zajęcia z pedagogiem, policją, dużo rozmawiać o przemocy,
- większe kary i konsekwencja,
- większa kontrola nauczycieli na przerwach na korytarzu, szatniach, klasie,
- monitoring,
Wnioski do poprawy bezpieczeństwa w szkole: większa reakcja nauczycieli, więcej dyżurów na korytarzach, więcej lekcji o poszanowaniu się nawzajem, zaostrzenie kar.
Reasumując, uczniowie szkoły podstawowej czują się bezpiecznie, wskazują jednak, że potrzebne są bardziej wzmożone dyżury nauczycieli na korytarzach, ponieważ podczas przerw najczęściej dochodzi do różnego rodzaju sytuacji niebezpiecznych zarówno w klasach jak i na korytarzu, potrzebują także więcej zajęć na temat przemocy i zainteresowania ze strony nauczycieli.

  • LICEUM

W badaniu wzięło udział 155 uczniów, którzy odpowiadali na 11 pytań ankietowych.
Na pierwsze pytanie ”Czy byłeś ofiarą przemocy w szkole lub jej okolicy”?(5%)  odpowiedziało twierdząco.
W drugim pytaniu dotyczącym formy przemocy  uczniowie zaznaczali najczęściej : przezywanie (87,5%), wyśmiewanie (75%), szturchanie (50%), zaczepianie (37,5%), pojedyncze osoby zaznaczyły: kopanie, niszczenie rzeczy, kradzieże, straszenie pobiciem.
Na pytanie: „Czy powiadomiłeś kogoś o przemocy?”, twierdząco odpowiedziało (25%) poszkodowanych uczniów.
Zaufaniem najczęściej uczniowie obdarzali: nauczyciela i rodziców (25%) oraz pedagoga (12,5%).
Na miejsce, w którym doszło do przemocy wskazywano : szkołę (87,5%), drogę do szkoły (12,5%).
Drugą część ankiety stanowiły pytania o to, czy ktoś był świadkiem przemocy w szkole lub okolicy: (19%) odpowiedziało twierdząco.  
 Na miejsce zdarzenia wskazywano:  klasę podczas przerwy (7%), korytarz (72%), szatnia (31%), toaleta (10%), placyk (27,5%).
Jako częstotliwość występowania zdarzenia wskazywano: bardzo często (jedna osoba), często (4,5%), rzadko (40%),  bardzo rzadko (54%).
Jako czas występowania zjawiska  wskazywano: przerwy (33,5%), zajęcia popołudniowe (4,5%), po lekcjach (24%), w czasie porannych zajęć (dwie osoby).
Bezpiecznie w szkole czuje się (90%) uczniów liceum.
Według uczniów, aby zapobiec zjawisku przemocy, powinno się:
- usunąć ze szkoły podstawówkę,
- częściej organizować zajęcia z pedagogiem, policją, dużo rozmawiać o przemocy,
- większe kary i konsekwencja,
- większa kontrola nauczycieli na przerwach na korytarzu, szatniach, klasie,
- monitoring,
- patrole policji,
- nauczyciele powinni bardziej interesować się relacjami między uczniami,
- więcej zajęć integracyjnych,
Wnioski do poprawy bezpieczeństwa w szkole:
- zwiększona czujność nauczycieli na przerwach, szybsza reakcja z to co się dzieje w szkole, wyciąganie konsekwencji, więcej zajęć o przemocy, integrujących klasę.
 
    Reasumując, licealiści czują się bezpiecznie i także wskazują na wzmożone dyżury nauczycieli podczas przerw, a także potrzebują więcej zajęć na temat przemocy i zainteresowania ze strony nauczycieli.