VII. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU
§ 20
1. W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi. 2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy. 3. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor Zespołu. 4. Obowiązki pracowników administracji i obsługi zawarte są w odrębnych dokumentach.
§ 21
Obowiązki nauczycieli 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za powierzonych jego opiece uczniów i jakość wykonywanej pracy. 2. Do obowiązków nauczyciela należy: a) poprzez godne zachowanie, staranny wygląd, odpowiedni język – dawanie uczniom i wychowankom przykładu odpowiedniej postawy, b) wywiązywanie się z obowiązków dydaktycznych wynikających z arkusza organizacyjnego oraz czynności dodatkowych, c) zapewnienie wszystkim uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego d) przestrzeganie zapisów statutowych i prawa wewnątrzszkolnego, e) pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem, f) przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych, g) poinformowanie uczniów i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych prowadzonych przez siebie zajęć w terminie do 20 września każdego roku szkolnego, h) systematyczne kontrolowanie miejsc prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy, a w razie zauważonych usterek zgłaszanie ich dyrektorowi, i) uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez pracodawcę, j) w salach gimnastycznych, na boiskach sportowych oraz w pracowniach używanie tylko sprawnego sprzętu, k) kontrolowanie i odnotowywanie obecności uczniów na każdej lekcji wraz z zapisem tematu zajęć edukacyjnych, l) wyjaśnianie z uczniami i zgłaszanie wychowawcy klasy powtarzających się nieobecności na zajęciach danego przedmiotu oraz odnotowywanie tego faktu w dzienniku, m) dbałość o poprawność językową uczniów, n) stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami, o) realizację przyjętego przez Zespół Programów Wychowania oraz współpraca w tym zakresie z rodzicami, p) poszerzanie i aktualizowanie swej wiedzy i umiejętności pedagogicznych q) pomoc nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną r) wzbogacanie swojego warsztatu pracy i dbanie o powierzone mienie i sprzęt s) aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej t) wybór programu nauczania u) stosowanie nowoczesnych i efektywnych metod nauczania oraz nowatorskich programów nauczania v) wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w tym również w ramach zajęć pozalekcyjnych w) realizowanie własnego (zatwierdzonego przez Dyrektora) planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela odbywającego staż. 3. Nauczyciel zobowiązany jest realizować zadania wynikające z przydziału czynności dodatkowych oraz inne zadania powierzone przez Dyrekcję Zespołu, wynikające z bieżącej organizacji pracy szkoły.
§ 22
Prawa nauczycieli Do praw nauczycieli należy: a) współdziałanie w formułowaniu programów nauczania i wychowania, b) opracowywanie własnych metod nauczania i wychowania oraz stosowanie ich zgodnie ze Statutem Zespołu, c) egzekwowania od uczniów sformułowanych przez siebie wymagań edukacyjnych i wychowawczych, d) aktywne współdziałanie w kształtowaniu oblicza Zespołu, e) korzystanie z bazy materialnej Zespołu na zasadach określonych przez Dyrektora Zespołu, f) korzystanie z pomocy materialnej na zasadach określonych w Regulaminie ZFSŚ.
§ 23
Zespoły przedmiotowe 1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub grupy przedmiotów pokrewnych oraz wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe i wychowawcze. 2. Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora przewodniczący zespołu. 3. Do zadań zespołu między innymi należy: a) konsultacja w sprawach wyboru programów nauczania przez nauczycieli i współdziałanie w ich realizacji b) opracowanie kryteriów oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów z poszczególnych przedmiotów oraz oceny zachowania, a także stymulowanie rozwoju uczniów c) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania d) współudział w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 24
Wychowawcy klas 1. Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tej klasie, zwanemu dalej „wychowawcą". 2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały cykl kształcenia w Szkole Podstawowej, Gimnazjum i Liceum. 3. Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy Szkoły Podstawowej, Gimnazjum lub Liceum, chyba że Rada Rodziców złoży pisemny uzasadniony wniosek do Dyrektora Zespołu o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę. 4. Do obowiązków wychowawcy należy: a) sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami klasy, b) poznanie warunków środowiska domowego wychowanków, c) planowanie rocznej pracy wychowawczej uwzględniającej propozycje uczniów i ich rodziców, d) zaznajamiać rodziców z zasadami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi klasy i szkoły, e) zapoznać rodziców z zarządzeniem w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania, promowania oraz możliwości uzyskania promocji warunkowej, f) prowadzenie wymaganej dokumentacji, g) organizowanie spotkań ułatwiających podejmowanie decyzji dotyczących dalszej formy kształcenia. Spotkania z przedstawicielami Biura Pracy, przedstawicielami wyższych uczelni, prowadzenie preorientacji zawodowej, spotkania ze studentami h) opracowanie zasad kontaktowania się z rodzicami w celu udzielania informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów w szkole i) współdziałanie z wszystkimi nauczycielami, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami w celu zapewnienia im optymalnej pomocy psychologicznej i pedagogicznej, j) udział w posiedzeniach zespołu wychowawców, k) pozostałe obowiązki wychowawcy klasy określają poszczególne paragrafy Statutu Zespołu oraz statuty szkół.
§ 25
Pedagog szkolny 1. W Zespole tworzy się stanowisko pedagoga szkolnego. 2. Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc uczniom, wychowawcom klas oraz nauczycielom i rodzicom, w szczególności w zakresie: a) rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych b) określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym c) udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom, w tym uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki d) koordynacji prac z zakresu doradztwa i orientacji zawodowej e) działań na rzecz organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej f) współpraca z poradniami (psychologicznymi, zawodowymi) świadczącymi pomoc rodzicom i uczniom g) koordynacji działań dotyczących profilaktyki (w tym współpraca z nauczycielami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi) oraz pedagogizacja rodziców. 3. Pedagog szkolny najpóźniej do 25 września zapoznaje wychowawcę oraz zespół uczących z orzeczeniami oraz opiniami uczniów z PPP i innych poradni oraz umieszcza odpowiednią adnotację o tych uczniach w dzienniku. 4. Pedagog szkolny zobowiązany jest na bieżąco wpisywać do dziennika informacje o skierowaniu ucznia do poradni podając powód i datę. 5. Wykonywanie innych obowiązków zleconych przed Dyrektora Zespołu.
|