baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Dokumenty Statut ZSO nr1 statut ZSO cz.4
Drukuj Email
Table of contents
« poprzednia następna »

VII.    NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU

§ 20

1.   W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2.   Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3.   Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor Zespołu.
4.   Obowiązki pracowników administracji i obsługi zawarte są w odrębnych dokumentach.

§ 21

Obowiązki nauczycieli
1.   Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za powierzonych jego opiece uczniów i jakość
      wykonywanej  pracy.
2.   Do obowiązków nauczyciela należy:
      a)    poprzez godne zachowanie, staranny wygląd, odpowiedni język – dawanie uczniom i wychowankom przykładu odpowiedniej postawy,
      b)    wywiązywanie się z obowiązków dydaktycznych wynikających z arkusza organizacyjnego oraz czynności dodatkowych,
      c)    zapewnienie wszystkim uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
      d)    przestrzeganie zapisów statutowych i prawa wewnątrzszkolnego,
      e)    pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem,
      f)     przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
      g)    poinformowanie uczniów i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych prowadzonych przez siebie zajęć w terminie do 20 września
             każdego roku szkolnego,
      h)    systematyczne kontrolowanie miejsc prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy, a w razie zauważonych
             usterek zgłaszanie ich dyrektorowi,
      i)     uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez pracodawcę,
      j)     w salach gimnastycznych, na boiskach sportowych oraz w pracowniach używanie tylko sprawnego sprzętu,
      k)    kontrolowanie i odnotowywanie obecności uczniów na każdej lekcji wraz z zapisem tematu zajęć edukacyjnych,
      l)     wyjaśnianie z uczniami i zgłaszanie wychowawcy klasy powtarzających się nieobecności na zajęciach danego przedmiotu
             oraz odnotowywanie tego faktu w dzienniku,
      m)   dbałość o poprawność językową uczniów,
      n)    stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
      o)    realizację przyjętego przez Zespół Programów Wychowania oraz współpraca w tym zakresie z rodzicami,
      p)    poszerzanie i aktualizowanie swej wiedzy i umiejętności pedagogicznych
      q)    pomoc nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną
      r)    wzbogacanie swojego warsztatu pracy i dbanie o powierzone mienie i sprzęt
      s)    aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej
      t)     wybór programu nauczania
      u)    stosowanie nowoczesnych i efektywnych metod nauczania oraz nowatorskich programów nauczania
      v)    wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w tym również w ramach zajęć
             pozalekcyjnych
      w)    realizowanie własnego (zatwierdzonego przez Dyrektora) planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela odbywającego staż.
3.   Nauczyciel zobowiązany jest realizować zadania wynikające z przydziału czynności dodatkowych oraz inne zadania powierzone przez
      Dyrekcję Zespołu, wynikające z bieżącej organizacji pracy szkoły.

§ 22

Prawa nauczycieli
Do praw nauczycieli należy:
      a)    współdziałanie w formułowaniu programów nauczania i wychowania,
      b)    opracowywanie własnych metod nauczania i wychowania oraz stosowanie ich zgodnie ze Statutem Zespołu,
      c)    egzekwowania od uczniów sformułowanych przez siebie wymagań edukacyjnych i wychowawczych,
      d)    aktywne współdziałanie w kształtowaniu oblicza Zespołu,
      e)    korzystanie z bazy materialnej Zespołu na zasadach określonych przez Dyrektora Zespołu,
      f)     korzystanie z pomocy materialnej na zasadach określonych w Regulaminie ZFSŚ.

§ 23

Zespoły przedmiotowe
1.   Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub grupy przedmiotów pokrewnych oraz wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły
      przedmiotowe i wychowawcze.
2.   Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora przewodniczący zespołu.
3.   Do zadań zespołu między innymi należy:
      a)    konsultacja   w  sprawach  wyboru  programów  nauczania  przez  nauczycieli i współdziałanie w ich realizacji
      b)    opracowanie kryteriów oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów z poszczególnych przedmiotów oraz oceny zachowania, a także
             stymulowanie rozwoju uczniów
      c)    opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania
      d)    współudział w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli.

§ 24

Wychowawcy klas
1.   Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tej klasie, zwanemu dalej „wychowawcą".
2.   Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez
      cały cykl kształcenia w Szkole Podstawowej, Gimnazjum i Liceum.
3.   Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy Szkoły Podstawowej,
      Gimnazjum lub Liceum, chyba że Rada Rodziców złoży pisemny uzasadniony wniosek do Dyrektora Zespołu o zmianę wychowawcy lub sam
      nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
4.   Do obowiązków wychowawcy należy:
      a)    sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami klasy,
      b)    poznanie warunków środowiska domowego wychowanków,
      c)    planowanie rocznej pracy wychowawczej uwzględniającej propozycje uczniów i ich rodziców,
      d)    zaznajamiać rodziców z zasadami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi klasy i szkoły,
      e)    zapoznać rodziców z zarządzeniem w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania, promowania oraz możliwości uzyskania promocji warunkowej,
      f)     prowadzenie wymaganej dokumentacji,
      g)    organizowanie spotkań ułatwiających podejmowanie decyzji dotyczących dalszej formy kształcenia. Spotkania z przedstawicielami Biura
             Pracy, przedstawicielami wyższych uczelni, prowadzenie preorientacji zawodowej, spotkania ze studentami
      h)    opracowanie zasad kontaktowania się z rodzicami w celu udzielania informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów w szkole
      i)     współdziałanie z wszystkimi nauczycielami, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami w celu zapewnienia im optymalnej pomocy
             psychologicznej i pedagogicznej,
      j)     udział w posiedzeniach zespołu wychowawców,
      k)    pozostałe obowiązki wychowawcy klasy określają poszczególne paragrafy Statutu Zespołu oraz statuty szkół.

§ 25

Pedagog szkolny
1.   W Zespole tworzy się stanowisko pedagoga szkolnego.
2.   Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc uczniom, wychowawcom klas oraz nauczycielom i rodzicom, w szczególności w zakresie:
      a)    rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych
      b)    określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym
      c)    udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom, w tym uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki
      d)    koordynacji prac z zakresu doradztwa i orientacji zawodowej
      e)    działań na rzecz organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
      f)    współpraca z poradniami (psychologicznymi, zawodowymi) świadczącymi pomoc rodzicom i uczniom
      g)    koordynacji działań dotyczących profilaktyki (w tym współpraca z nauczycielami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi) oraz pedagogizacja
             rodziców.
3.  Pedagog szkolny najpóźniej do 25 września zapoznaje wychowawcę oraz zespół uczących z orzeczeniami oraz opiniami uczniów z PPP i innych
     poradni oraz umieszcza odpowiednią adnotację o tych uczniach w dzienniku.
4.  Pedagog szkolny zobowiązany jest na bieżąco wpisywać do dziennika informacje o skierowaniu ucznia do poradni podając powód i datę.
5.  Wykonywanie innych obowiązków zleconych przed Dyrektora Zespołu.