baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Samorząd Uczniowski Regulamin Samorządu Uczniowskiego
Regulamin Samorządu Uczniowskiego Drukuj Email

REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM NR 10

 & 1

PODSTAWA PRAWNA

  1. Samorząd Uczniowski działa na podstawie Ustawy o systemie oświaty, Statutu Szkoły

i niniejszego Regulaminu.

  1. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

 & 2

SKŁAD SAMOPRZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Art. 1. W skład Samorządu Uczniowskiego wchodzą:

  1. 1. Rada Samorządu Uczniowskiego, którą tworzą Przewodniczący klas gimnazjum
  1. 2. Zarząd samorządu Uczniowskiego:

a). Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego

b). Zastępcy przewodniczącego SU

c). Skarbnik

d). Sekretarz

  1. 3. Sąd Koleżeński, który tworzą uczniowie wybrani spośród Rady SU oraz jedna niezależna osoba o wzorowym zachowaniu i wysokiej średniej ocen, wybrana spośród klas III gimnazjum.
  1. 4. Trójki Klasowe ( Przewodniczący klas, Skarbnicy i Sekretarze)

&3

KOMPETENCJE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Art. 2. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły,

a w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów:

  1. prawa do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem

i stawianymi wymaganiami,

  1. prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
  1. prawa do znajomości, opiniowania i występowania z propozycją zmian statutu

szkoły, programu wychowawczego, szkolnego programu profilaktyki, wewnątrzszkolnych zasad oceniania i innych dokumentów,

  1. prawa do organizacji życia szkolnego, w tym do organizacji działalności

kulturalnej, sportowej i rozrywkowej w porozumieniu z Dyrektorem gimnazjum,

  1. możliwość wnoszenia odwołań od decyzji Rady Pedagogicznej, Dyrektora

gimnazjum dotyczących spraw uczniów,

  1. prawa do redagowania i wydawania gazetki szkolnej oraz współtworzenia

strony internetowej gimnazjum,.

  1. organizowania kiermaszy, zbiórek makulatury i in.

Art. 3. Ponadto Samorząd Uczniowski:

  1. wybrany przedstawiciel Rady Samorządu Uczniowskiego codziennie losuje

„szczęśliwy numerek”: wylosowana liczba oznacza, iż w danym dniu każdy

uczeń z tym numerem w dzienniku zwolniony jest z odpowiedzi ustnej oraz niezapowiedzianych odpowiedzi pisemnych na każdej lekcji, ( warunkiem przeprowadzania akcji jest utrzymanie porządku w salach lekcyjnych.

Art. 4 . Zarząd:

  1. kieruje bieżącą pracą SU,
  2. składa się z pięciu członków: Przewodniczącego, dwóch Zastępców , Skarbnika, Sekretarza.
  3. powoływany jest w drodze wyborów tajnych, powszechnych       i bezpośrednich, w których uczestniczą wszyscy uczniowie gimnazjum,
  4. powołuje sekcje oraz mianuje ich przewodniczących,
  5. prowadzi dokumentację SU,
  6. prowadzi gospodarkę finansową SU.

Art. 5 . Rada Samorządu Uczniowskiego:

  1. uchwala regulamin SU oraz dokonuje niezbędnych zmian i poprawek,
  2. podejmuje uchwały dotyczące głównych kierunków działania SU,
  3. wybiera Komisję Wyborczą,
  4. przyjmuje półroczne sprawozdania SU,
  5. powołuje spośród członków Rady sekcje.

Art. 6. W ramach pracy SU działają sekcje:

  1. dekoratorska( opieka nad gazetką ścienną oraz tablo),
  2. informacyjna ( zajmująca się dystrybucją ogłoszeń)
  3. kronikarska ( sprawująca opiekę nad Kroniką Szkolną Gimnazjum),
  4. organizacyjna ( zajmująca się organizowaniem działań związanych z różnymi przedsięwzięciami podejmowanymi przez SU,)
  5. porządkowa.

& 4

POSIEDZENIA RADY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Art. 7. Posiedzenia Rady Samorządu Uczniowskiego odbywają się nie rzadziej niż raz na

miesiąc, zgodnie z harmonogramem pracy Rady lub w zależności od potrzeb oraz

na wniosek Dyrektora szkoły, Rady pedagogicznej lub Rady Rodziców.

Art. 8. W posiedzeniach Rady może brać udział z głosem doradczym Dyrektor szkoły lub

inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.

Art. 9 . Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady

(quorum).

Art. 10 . Protokolanci sporządzają protokół z posiedzeń Rady.

Art. 11 . Do terminu następnego posiedzenia każdy z członków Rady ma prawo zapoznania się z protokołem i wniesienia poprawek do swojej wypowiedzi.

Art. 11. Każdy protokół powinien być podpisany przez członków Rady.

§ 5

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW RADY SAMORZĄDU UCZNIOWKSIEGO

Art. 13. Członkowie Rady mają prawo do:

  1. wypowiadania własnej opinii na każdy omawiany temat,
  2. głosowania na równych prawach we wszystkich decyzjach podejmowanych przez

Radę.

  1. Trójki Klasowe klas III gimnazjum w II półroczu zwolnione są z uczestniczenia w zebraniach SU.

Art. 14. Członkowie SU mają obowiązek:

  1. Aktywnego uczestniczenia w pracach Samorządu.
  2. W przypadku trzykrotnej nieusprawiedliwionej nieobecności na zebraniu członek zostaje wykluczony z Samorządu Uczniowskiego ( przyjmuje się usprawiedliwienia w przypadku ważnej lekcji, sprawdzianu, usprawiedliwionej nieobecności w szkole).
  3. Za skreślonego członka SU Trójka Klasowa może wybrać ze swojej klasy nowego reprezentanta.
  4. Klasy członków SU, którzy nie biorą aktywnego udziału w zebraniach Samorządu wykluczone będą z działań kulturalnych, sportowych, rozrywkowych i innych podejmowanych przez Samorząd Uczniowski na terenie szkoły i poza nią.

§ 6

KOMPETENCJE ZARZĄDU SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Art. 15. Przewodniczący Rady Samorządu Uczniowskiego organizuje prace Rady, prowadzi

posiedzenia i jest reprezentantem Rady oraz całej społeczności uczniowskiej na

zewnątrz.

Art. 16 . Wiceprzewodniczący przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego

nieobecności oraz wspomaga przewodniczącego Rady w jego pracach.

Art. 17. Przewodniczący sekcji odpowiadają za pracę podległych im sekcji.

Art. 18. Protokolanci sporządzają protokół z posiedzenia Rady Samorządu Uczniowskiego

oraz odpowiadają za dokumentację Rady.

& 7

TRYB WYBORU ORGANÓW SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Art. 19. Kandydatów na Przewodniczącego zgłaszają Samorządy Klasowe ( przynajmniej po jednym kandydacie z klasy)

Art. 20. Kandydaci muszą spełniać następujące warunki:

1. muszą uzyskiwać co najmniej dobre oceny ze wszystkich przedmiotów nauczania,

2. muszą posiadać co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.

3. wybierani są spośród uczniów klas I i II gimnazjum

Art. 21. Tryb wyboru zarządu SU:

  1. w wyborach uczestniczą uczniowie klas I – III Gimnazjum nr 10
  2. głosowanie jest tajne, równe i powszechne,
  3. członkami Zarządu zostają osoby, które uzyskały najwięcej głosów,
  4. w celu przeprowadzenia wyborów Rada SU powołuje komisję wyborczą w liczbie 7 uczniów wybranych w drodze losowania
  5. nad przebiegiem wyborów czuwa opiekun SU,
  6. kadencja wszystkich organów SU trwa cały rok szkolny,
  7. kandydatury z poszczególnych klas (nie więcej niż 3 kandydatów z danej klasy) powinny być złożone na piśmie do opiekuna SU w terminie do 20 września
  8. kandydaci na Przewodniczących powinni złożyć do opiekuna SU plakat wyborczy nie później niż 7 dni przed wyborami
  9. wybory do Zarządu SU powinny odbyć się w ostatnim tygodniu września każdego roku szkolnego.

10.  kampania wyborcza może być prowadzona wyłącznie w czasie przerw między lekcjami.

11.  komisja wyborcza liczy głosy w obecności opiekuna SU i ogłasza wyniki wyborów nie później niż 3 dni od daty wyborów,

12.  wyniki wyborów wywieszone są na tablicy SU oraz ogłaszane na stronie internetowej szkoły,

13.  członkowie Zarządu SU mogą być odwołani ze swojej funkcji w przypadku rażącego naruszenia Statutu Szkoły

14.  wnioski o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków może składać każdy uczeń klas I – III do opiekuna SU,

15.  w przypadku wniosku o odwołanie całego Zarządu decyzja o odwołaniu zapada przez referendum ogółu uczniów klas I – III większością głosów 50% + 1 głos,

16.  w przypadku wniosku o odwołanie członka Zarządu, SU podejmuje decyzję w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym,

17.  w przypadku rezygnacji członka Zarządu z funkcji, Przewodniczący i Zastępca dobierają członków wg własnego uznania

18.  opiekę nad Samorządem Uczniowskim sprawuje nauczyciel wyznaczony przez Dyrekcję Gimnazjum nr 10

19.  opiekun Samorządu Uczniowskiego uczestniczy w posiedzeniach Rady na prawach członka Rady Samorządu Uczniowskiego.

& 8

TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ

Art.22. Uchwały podejmuje Rada SU większością głosów przy obecności co najmniej 2/3

regulaminowego składu Rady SU.

Art.23. Uchwały są protokołowane w księdze protokołów. Za prawidłowe jej prowadzenie

odpowiada Sekretarz, a za realizację uchwał – Przewodniczący SU.

&9

TRYB ODWOŁYWANIA SIĘ OD DECYZJI RADY SU

Art.24. Jeżeli ustawa jest sprzeczna z Regulaminem, Statutem Szkoły lub interesem ucznia,

Przewodniczący Szkoły zawiesza jej wykonanie i przedstawia sprawę opiekunowi.

Art.25. W przypadku zawieszenia uchwały, o której mowa opiekun SU i Rada SU

w terminie 3 tygodnie od dnia zawieszenia uzgadniają sposób postępowania w tej

sprawie.

Art. 26. W sprawach spornych Rada SU i opiekun odwołują się do Dyrektora szkoły.

&10

TRYB UCHWALANIA I DOKONYWANIA ZMIAN W REGULAMINIE SU

Art. 27. Regulamin SU uchwalany jest przez Radę SU w głosowaniu jawnym.

Wnioski o dokonywanie zmian w Regulaminie SU mogą być składane do Przewodniczącego szkoły.

Decyzję o dokonaniu zmian podejmuje się na najbliższym zebraniu Rady SU po   dokładnym rozpatrzeniu wniosku i konsultacjach w klasach w trybie przewidzianym dla podejmowania uchwał.

& 11

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Art.28. Uczniowie występujący w obronie praw uczniowskich nie mogą być z tego powodu

negatywnie oceniani.

Art.29. Regulamin stosuje się łącznie ze Statutem Szkoły od dnia uchwalenia.