|
|
§ 27
Ocenianie bieżące 1. W ocenianiu bieżącym obowiązuje następująca skala ocen: stopień celujący - 6 (cel) stopień bardzo dobry - 5 (bdb) stopień minus bardzo dobry - -5 (-bdb) stopień plus dobry - +4 (+db) stopień dobry - 4 (db) stopień minus dobry - -4 (-db) stopień plus dostateczny - +3 (+dst) stopień dostateczny - 3 (dst) stopień minus dostateczny - -3 (-dst) stopień dopuszczający - 2 (dop) stopień niedostateczny - 1 (ndst) brak zadania domowego - 0 nieobecność na sprawdzianie - 0 2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych· opiekunów). 3. Nauczyciel ma obowiązek systematycznego sprawdzania w różnych formach osiągnięć· edukacyjnych uczniów. Ocenianie bieżące odbywa się w obecności zespołu klasowego na lekcji danego przedmiotu. 4. Proces kontroli osiągnięć edukacyjnych powinien umożliwić uzyskanie maksymalnej ilości ocen cząstkowych w stosunku do ilości godzin przeznaczonych w planie nauczania na poszczególne· zajęcia· edukacyjne. 5. Nauczyciel może odpytywać ucznia w ramach bieżącego sprawdzania wiedzy i umiejętności z zakresu trzech ostatnich lekcji. 6. Nauczyciel zobowiązany jest do wystawienia przynajmniej jednej oceny z materiału bieżącego (odpowiedź ustna, kartkówka) oraz do przeprowadzenia minimum dwóch form pisemnych z większej partii materiału (sprawdzian, zadanie klasowe). Na zajęciach wychowania fizycznego ocenia się przede wszystkim ćwiczenia praktyczne i zaangażowanie ucznia 7. Ustalone przez nauczyciela oceny bieżące wpisywane są do dziennika lekcyjnego wraz z datą dzienną. 8. Zgłoszenie przez uczniów braku przygotowania do zajęć z przyczyn· nieusprawiedliwionych musi być odnotowane odpowiednim zapisem (ewentualnie symbolem) w· dzienniku lekcyjnym. Liczba zgłoszonych nieprzygotowań do zajęć jest ustalona przez nauczyciela danego przedmiotu (minimum jedno w semestrze) i nie ma wpływu na· ocenę śródroczną (roczną). 9. Uczeń nie jest oceniany za brak zadania domowego, ale nauczyciel ma prawo wyegzekwować je w dowolnej formie w trakcie zajęć lekcyjnych. 10. Informacja o pisemnych pracach kontrolnych powinna być wpisana do dziennika lekcyjnego nie później niż na tydzień przed ich przeprowadzeniem. 11. Nauczyciel ma obowiązek podać uczniom zakres wymagań edukacyjnych objętych pisemną formą· kontroli. W razie nieobecności uczeń jest zobowiązany we własnym zakresie zapoznać się z tymi wymaganiami. 12. W jednym tygodniu mogą być przeprowadzone co najwyżej trzy pisemne prace kontrolne. Sprawdziany 15-minutowe można przeprowadzać z trzech ostatnich godzin lekcyjnych i nie wymagają one wcześniejszej zapowiedzi. 13. Uczeń, który nie zgłosił się na sprawdzian pisemny z przyczyn usprawiedliwionych zobowiązany jest zaliczyć materiał w formie i w terminie uzgodnionym z nauczycielem. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej lub gdy uczeń unika wyznaczenia terminu, nauczyciel ma prawo zobowiązać go do napisania sprawdzianu w terminie przez siebie wyznaczonym, bez wcześniejszego poinformowania ucznia. 14. Nauczyciel ustala oceny pisemnych prac kontrolnych w terminie do tygodnia (kartkówka), do dwóch tygodni (z prac klasowych i sprawdzianów), do trzech tygodni (język polski). 15. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniowie otrzymują do wglądu na zajęciach· lekcyjnych, rodzice (prawni opiekunowie) na zebraniach wywiadowczych u nauczycieli przedmiotów. 16. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych· opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić. 17. Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z pracy kontrolnej 1-godzinnej lub 2-godzinnej w ciągu dwóch tygodni od dnia otrzymania oficjalnej informacji o uzyskanej ocenie ze sprawdzianu pisemnego. 18. Uczeń, który opuścił w semestrze 25% godzin z danego przedmiotu, ma obowiązek poddać się kontroli mającej za cel sprawdzenie znajomości tych partii materiału, podczas realizacji których był nieobecny. |
|
|
Strona 8 z 13 |