baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Drukuj Email

VI.    ORGANIZACJA ZESPOŁU

§ 13

1.   Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii (z wyjątkiem punktu 6) określa Minister Edukacji Narodowej i Sportu
      w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
2.   Termin zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w pierwszym semestrze danego roku szkolnego w najwyższych programowo klasach
      Liceum corocznie określa Rada Pedagogiczna na posiedzeniu sierpniowym, na podstawie kalendarza roku szkolnego.

§ 14

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Zespołu opracowany przez Dyrektora
do dnia 30 kwietnia poprzedniego roku szkolnego. Arkusz organizacyjny Zespołu zatwierdza organ prowadzący.

§ 15

1.   Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział.
2.   Liczebność oddziałów wynika z przepisów prawa Gminy Miasta Tarnowa oraz regulaminu rekrutacji.
2.   Podział uczniów na grupy jest uzależniony od możliwości finansowych Zespołu, liczebności oddziału, wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych
      oraz innych czynników warunkujących organizację pracy szkoły i dokonywany jest na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki
      i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad BHP.

§ 16

Organizacje stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć w oparciu o arkusz
organizacyjny dla każdej ze szkół, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy uczniów i nauczycieli.

§ 17

1.   Podstawową formą pracy Zespołu są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym, w grupach oddziałowych,
      międzyoddziałowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
2.   Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3.   Rada Pedagogiczna Zespołu może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa)
      zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
4.   Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne, nauczycielskie
      na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Zespołu lub za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami, a zakładem
      kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 18

Biblioteka Zespołu
1.   Biblioteka szkolna jest pracownią Zespołu, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych
      Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Liceum, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród
      rodziców i całego środowiska szkolnego.
2.   Biblioteka Zespołu ma wspólny księgozbiór, ale funkcjonuje w dwóch działach: dla dzieci szkoły podstawowej oraz ogólnodostępnym.
3.   Biblioteka zajmuje pomieszczenia przeznaczone na gromadzenie i przechowywanie księgozbioru, prowadzenie zajęć z przysposobienia
      czytelniczego, wykorzystanie materiałów na miejscu oraz czytelnię multimedialną.
4.   Do zadań bibliotekarza należy:
      a)    opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni
      b)    prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego
      c)    określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach
      d)    organizowanie konkursów czytelniczych
      e)    przedstawienie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas
      f)     współpraca z nauczycielami Zespołu
      g)    współpraca z rodzicami uczniów Zespołu
      h)    prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego
      i)     zakup i oprawa książek.
5.   Organizację pracy Biblioteki Zespołu określa szczegółowo Regulamin Biblioteki – załącznik nr 8.

§ 19

Baza Zespołu
Do realizacji celów statutowych Zespół posiada bazę, w skład której wchodzą:
     a)    sale dydaktyczne, w tym specjalistyczne pracownie przedmiotowe
     b)    sala gimnastyczna
     c)    hala przy ulicy Pszennej
     d)    boiska sportowe
     e)    boisko „Orlik 2012”
     f)     aula
     g)    pomieszczenia biblioteczne z czytelnią
     h)    archiwum
     i)     sekretariaty
     j)     gabinet dyrektora i wicedyrektorów
     k)    pokój nauczycielski
     l)     gabinet pedagoga
     m)   szatnie
     n)    gabinet higienistki szkolnej
     o)    gabinet stomatologiczny
     p)    świetlica
     q)    stołówka z kuchnią

 

VII.    NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU

§ 20

1.   W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2.   Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3.   Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor Zespołu.
4.   Obowiązki pracowników administracji i obsługi zawarte są w odrębnych dokumentach.

§ 21

Obowiązki nauczycieli
1.   Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za powierzonych jego opiece uczniów i jakość
      wykonywanej  pracy.
2.   Do obowiązków nauczyciela należy:
      a)    poprzez godne zachowanie, staranny wygląd, odpowiedni język – dawanie uczniom i wychowankom przykładu odpowiedniej postawy,
      b)    wywiązywanie się z obowiązków dydaktycznych wynikających z arkusza organizacyjnego oraz czynności dodatkowych,
      c)    zapewnienie wszystkim uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
      d)    przestrzeganie zapisów statutowych i prawa wewnątrzszkolnego,
      e)    pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem,
      f)     przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
      g)    poinformowanie uczniów i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych prowadzonych przez siebie zajęć w terminie do 20 września
             każdego roku szkolnego,
      h)    systematyczne kontrolowanie miejsc prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy, a w razie zauważonych usterek
             zgłaszanie ich dyrektorowi,
      i)     uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez pracodawcę,
      j)     w salach gimnastycznych, na boiskach sportowych oraz w pracowniach używanie tylko sprawnego sprzętu,
      k)    kontrolowanie i odnotowywanie obecności uczniów na każdej lekcji wraz z zapisem tematu zajęć edukacyjnych,
      l)     wyjaśnianie z uczniami i zgłaszanie wychowawcy klasy powtarzających się nieobecności na zajęciach danego przedmiotu oraz
             odnotowywanie tego faktu w dzienniku,
      m)   dbałość o poprawność językową uczniów,
      n)    stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
      o)    realizację przyjętego przez Zespół Programów Wychowania oraz współpraca w tym zakresie z rodzicami,
      p)    poszerzanie i aktualizowanie swej wiedzy i umiejętności pedagogicznych
      q)    pomoc nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną
      r)    wzbogacanie swojego warsztatu pracy i dbanie o powierzone mienie i sprzęt
      s)    aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej
      t)     wybór programu nauczania
      u)    stosowanie nowoczesnych i efektywnych metod nauczania oraz nowatorskich programów nauczania
      v)    wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w tym również w ramach
             zajęć pozalekcyjnych
      w)    realizowanie własnego (zatwierdzonego przez Dyrektora) planu rozwoju zawodowego przez nauczyciela odbywającego staż.
3.   Nauczyciel zobowiązany jest realizować zadania wynikające z przydziału czynności dodatkowych oraz inne zadania powierzone przez
      Dyrekcję Zespołu, wynikające z bieżącej organizacji pracy szkoły.

§ 22

Prawa nauczycieli
Do praw nauczycieli należy:
      a)    współdziałanie w formułowaniu programów nauczania i wychowania,
      b)    opracowywanie własnych metod nauczania i wychowania oraz stosowanie ich zgodnie ze Statutem Zespołu,
      c)    egzekwowania od uczniów sformułowanych przez siebie wymagań edukacyjnych i wychowawczych,
      d)    aktywne współdziałanie w kształtowaniu oblicza Zespołu,
      e)    korzystanie z bazy materialnej Zespołu na zasadach określonych przez Dyrektora Zespołu,
      f)    korzystanie z pomocy materialnej na zasadach określonych w Regulaminie ZFSŚ.

§ 23

Zespoły przedmiotowe
1.   Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub grupy przedmiotów pokrewnych oraz wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły
      przedmiotowe i wychowawcze.
2.   Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora przewodniczący zespołu.
3.   Do zadań zespołu między innymi należy:
      a)    konsultacja   w  sprawach  wyboru  programów  nauczania  przez  nauczycieli i współdziałanie w ich realizacji
      b)    opracowanie kryteriów oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów z poszczególnych przedmiotów oraz oceny zachowania, a także
             stymulowanie rozwoju uczniów
      c)    opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania
      d)    współudział w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli.

§ 24

Wychowawcy klas
1.   Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tej klasie, zwanemu dalej „wychowawcą".
2.   Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez
      cały cykl kształcenia w Szkole Podstawowej, Gimnazjum i Liceum.
3.   Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy Szkoły Podstawowej,
      Gimnazjum lub Liceum, chyba że Rada Rodziców złoży pisemny uzasadniony wniosek do Dyrektora Zespołu o zmianę wychowawcy lub sam
      nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
4.   Do obowiązków wychowawcy należy:
      a)    sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami klasy,
      b)    poznanie warunków środowiska domowego wychowanków,
      c)    planowanie rocznej pracy wychowawczej uwzględniającej propozycje uczniów i ich rodziców,
      d)    zaznajamiać rodziców z zasadami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi klasy i szkoły,
      e)    zapoznać rodziców z zarządzeniem w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania, promowania oraz możliwości uzyskania promocji warunkowej,
      f)     prowadzenie wymaganej dokumentacji,
      g)    organizowanie spotkań ułatwiających podejmowanie decyzji dotyczących dalszej formy kształcenia. Spotkania z przedstawicielami Biura
             Pracy, przedstawicielami wyższych uczelni, prowadzenie preorientacji zawodowej, spotkania ze studentami
      h)    opracowanie zasad kontaktowania się z rodzicami w celu udzielania informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów w szkole
      i)     współdziałanie z wszystkimi nauczycielami, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami w celu zapewnienia im optymalnej pomocy
             psychologicznej i pedagogicznej,
      j)     udział w posiedzeniach zespołu wychowawców,
      k)    pozostałe obowiązki wychowawcy klasy określają poszczególne paragrafy Statutu Zespołu oraz statuty szkół.

§ 25

Pedagog szkolny
1.   W Zespole tworzy się stanowisko pedagoga szkolnego.
2.   Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc uczniom, wychowawcom klas oraz nauczycielom i rodzicom, w szczególności w zakresie:
      a)    rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń  szkolnych
      b)    określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym
      c)    udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom, w tym uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki
      d)    koordynacji prac z zakresu doradztwa i orientacji zawodowej
      e)    działań na rzecz organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
      f)     współpraca z poradniami (psychologicznymi, zawodowymi) świadczącymi pomoc rodzicom i uczniom
      g)    koordynacji działań dotyczących profilaktyki (w tym współpraca z nauczycielami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi) oraz pedagogizacja
             rodziców.
3.  Pedagog szkolny najpóźniej do 25 września zapoznaje wychowawcę oraz zespół uczących z orzeczeniami oraz opiniami uczniów z PPP i innych
     poradni oraz umieszcza odpowiednią adnotację o tych uczniach w dzienniku.
4.  Pedagog szkolny zobowiązany jest na bieżąco wpisywać do dziennika informacje o skierowaniu ucznia do poradni podając powód i datę.
5.  Wykonywanie innych obowiązków zleconych przed Dyrektora Zespołu.

 

VIII. RODZICE UCZNIÓW

§26

Prawa rodziców (prawnych opiekunów)
Rodzic ma prawo:
      a)    do uczestniczenia w życiu szkoły poprzez wpływ na tworzenie Programów Wychowania, Profilaktyki, WSO i  przekazywanie uwag odnośnie
             planu pracy szkoły
      b)    do znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz możliwości uzyskania promocji warunkowej
      c)    do uzyskania pełnej informacji o postępach dziecka w nauce, na bieżąco oraz w terminach regulaminowo określonych przez Statut Zespołu
             w tym wgląd do prac pisemnych
      d)    do uzyskania pełnej informacji o zachowaniu dziecka
      e)    do uzyskania pomocy w zakresie trudności dydaktycznych, wychowawczych swojego dziecka, a także trudności materialnych (w miarę
             możliwości finansowych szkoły).

§27

 Obowiązki rodziców (prawnych opiekunów)
Rodzic ma obowiązek:
      a)    uczestniczyć w zebraniach ogólnoszkolnych
      b)    dbać o realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki swojego dziecka
      c)    przychodzić (odpowiadać) na wezwania kierowane ze szkoły w trakcie roku szkolnego
      d)    ściśle przestrzegać przyjętych regulaminem zasad usprawiedliwienia nieobecności oraz innych zapisów wynikających ze Statutu Zespołu
      e)    najpóźniej do 20 września osobiście lub za pośrednictwem swojego dziecka przekazać pedagogowi szkolnemu opinie, orzeczenia wydane
             przez PPP bądź inne dokumenty i zaświadczenia uznane za istotne pod kątem funkcjonowania ucznia w szkole
      f)     przestrzegać ustalonych regulaminem innych zasad ( np. ubioru i wyglądu uczniów, udziału w wycieczkach, imprezach szkolnych
             i pozaszkolnych itp.)
      g)    w przypadku wyjazdu za granicę mają obowiązek przedłożenia Dyrektorowi Zespołu potwierdzonego notarialnie dokumentu dotyczącego
             ustanowienia opieki prawnej nad dziećmi.


IX. WARUNKI W SZKOLE ZAPEWNIAJĄCE UCZNIOM BEZPIECZEŃSTWO

§ 28

1.   Prowadzenie dokumentacji wejść i wyjść.
2.   Funkcjonowanie automatycznego zamka drzwi wejściowych.
3.   Monitoring korytarzy i otoczenia szkoły.
4.   Dyżury nauczycieli.
5.   Uczniowie mają obowiązek przestrzegać wszelkich zaleceń nauczycieli oraz zapisów statutu dotyczących ich bezpieczeństwa podczas zajęć
      lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
6.   Szczegółowe zasady bezpieczeństwa określają poszczególne statuty szkół.


X. REKRUTACJA UCZNIÓW

Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zawarte są w statutach szkół.


XI. REGULAMIN UCZNIOWSKI

Regulaminy uczniowskie zawierają statuty poszczególnych szkół.


XII. ZASADY OCENIANIA I KLASYFIKOWANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

Zasady oceniania i klasyfikowania wewnątrzszkolnego zawierają statuty poszczególnych szkół.


XIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 29

1.   Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.   Nazwa Zespołu jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach nie może być używany skrót nazwy.
3.   Regulaminy określające działalność organów Zespołu jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu
      jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

§ 30

Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy oraz organ prowadzący.

§ 31

Zmiana statutu może być wprowadzona zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty.

 


Strona 3 z 5